Штучний інтелект у парфумерії: чи здатна машина замінити людський ніс
АВТОР: Анастасія Леонова
ФОТО: Instagram: @officialbyredo, @parfumsdemarly; Світлину надано героєм матеріалу
опубліковано: 14 жовтня 2025
Сьогодні ми використовуємо штучний інтелект як корисного помічника в особистих справах, роботі та навчанні: від опанування іноземних мов до планування бюджету. Нейромережі стрімко вдосконалюються і проникають у різні сфери життя, а майбутнє багатьох індустрій, беззаперечно, буде і надалі повʼязане із застосуванням штучного інтелекту. Ексклюзивно для Cosmopolitan Ukraine парфумер і парфумерний експерт Даниїл Прибильський розповів, як компанії використовують можливості AI при створенні ароматів — і які переваги та недоліки мають ці технології.
Парфумерія — це ремесло, яке завжди здавалося останнім прихистком для людської інтуїції, бо в ньому формули пишуться не тільки математично-хімічними розрахунками, а й мовою емоцій, фантазією та душею. Але сьогодні навіть найефемерніше мистецтво створення ароматів починає дихати в унісон зі штучним інтелектом та машинами. Проте це геть не означає, що математичний код навчився сприймати аромати.
Поки косметичні компанії тестують розумні дзеркала, капсули для догляду зі штучними мікробульбашками та алгоритми, які визначають стан шкіри за одним лише селфі, парфумерний світ теж переживає серйозну революцію.
Першою у світі компанією, яка дозволила алгоритму втрутитися у створення формули, стала Givaudan. Це провідна компанія з виробництва сировини для парфумів, косметики та харчових продуктів усіх світових брендів, які ми знаємо. Її нова система Carto — це водночас й інструмент, і партнер для парфумера. У ній поєднані дві частини: робот, який блискавично змішує інгредієнти з неймовірною точністю до міліграма, та штучний інтелект, що підказує парфумеру нові унікальні комбінації, які до цього ніколи не були використані.
Коли парфумер обирає компоненти, Carto збирає аромат за лічені хвилини — швидше, ніж лаборант із багаторічним досвідом. Раніше на створення кожної ітерації (проби, зразка) йшли години, коли не дні, а тепер — лише кілька хвилин. І це змінює саму систему творчості: можна сидіти поруч із замовником, обговорювати бриф, одразу вдихати оновлену версію ідеї та при цьому вносити правки.
Але найцікавіше починається тоді, коли машина пропонує своє бачення. Якщо замовник (клієнт) каже: «Хочу аромат васабі» — то парфумеру потрібен час, щоб зрозуміти, із чого почати, а технологія Carto підкидає стартову формулу. Вона не завжди геніальна, а часто навіть сира та непридатна. Але саме ця «нелогічність» і є джерелом натхнення. Алгоритм бачить світ не так, як людина, і його помилки відкривають нові напрямки.
Попри технологічну досконалість, жоден алгоритм не здатен перетворити емоцію на запах. Алгоритм буквально не знає, що таке відчуття «самотності у дощовому місті» чи «теплий дотик коханої людини». Саме тому такі технології — не заміна, а інструмент, який дозволяє людині бути ще більш творчою.
У компанії Symrise впевнені, що штучний інтелект — це каталізатор ідей. Він аналізує мільйони комбінацій, вивчає вподобання споживачів, шукає закономірності в морі хаосу. Корпорації на кшталт IFF уже використовують нейромережі, які сканують тисячі відгуків споживачів завдяки своєму Scent Chat (щось на зразок ChatGPT, тільки для парфумів), щоб створювати аромати, які емоційно відгукуються людям у різних країнах з різними менталітетами.
Але мінуси також є, і вони помітні навіть «неозброєним носом». Сьогодні легко відчути, що більшість нових парфумів ніби створені з одного «коду» — вони перегукуються між собою шлейфами, нотами та настроєм. Це наслідок того, що штучний інтелект аналізує попит, читає відгуки на форумах, вивчає статистику продажів і намагається вгадати, що сподобається «більшості», щоб черговий запуск приніс компанії гарні продажі та прибуток. У результаті аромати стають передбачуваними та без «іскри». Тож страх, що машина замінить парфумера, так і залишається тільки у гострих заголовках.