Метод 1–3–5, який допоможе тобі планувати краще та більше
Щоб не тонути у справах та списках
Чи траплялося тобі складати список справ на день, а потім з розчаруванням помічати, що половину з них так і не вдалося зробити? Дослідження підтверджують, що близько 41% пунктів наших to-do list так ніколи й не виконуються. Часто ми самі себе перевантажуємо, плануючи забагато, і зрештою це відбиває будь-яке бажання працювати.
Саме тому ми радимо тобі зменшити апетити та обмежитися дев’ятьма завданнями на день — за так званим правилом 1–3–5. Це простий підхід до планування, що допомагає розставити пріоритети й не відчувати себе пригніченою через довжелезний перелік справ.
Що таке метод 1–3–5?
Правило 1–3–5 базується на розподілі твоїх завдань за пріоритетністю та розміром. На кожен день ти плануєш максимум 9 справ у співвідношенні 1:3:5.
Одна найважливіша велика справа. Це твій пріоритет №1 на день — те, що ти обов’язково маєш зробити.
Три середні справи. Важливі справи, які бажано виконати протягом дня. Вони теж суттєві, але трохи менш масштабні чи термінові.
П’ять дрібних справ. Невеликі завдання, які ти виконуєш за можливості. Це може бути щось нескладне — відповісти на кілька листів, зателефонувати лікарю, навести лад на робочому столі тощо.
Головна ідея полягає в тому, що, поки не завершиш заплановані 9 завдань, додавати нові пункти до списку не можна. Замість хаотичного списку з 20 справ ти зосереджуєшся лише на 9 й не відволікаєшся на зайве. Такий підхід дозволяє виконувати різнопланові завдання, не даючи новим справам збити тебе з курсу.
@juliesfi
Найкраще складати список завдань напередодні ввечері або зранку, коли плануєш день. Пам’ятай: обмеження — це твій друг. Правило 1–3–5 змушує чесно визнати, що в добі лише 24 години і виконати безкінечну кількість справ просто неможливо. Тож визначай пріоритети сміливо — зайве перенеси на завтра чи післязавтра, і в цьому немає нічого страшного. Навпаки, ти почуватимешся впевненіше, маючи чіткий, реалістичний план дій.
Розпочни день з найскладнішого завдання. Це порада, яку дають багато експертів із продуктивності, адже саме в першій половині дня ти маєш більше енергії та сили волі. Коли впораєшся з головною справою, з’явиться відчуття полегшення й мотивація діяти далі — і виконати 3 середніх та 5 дрібних завдань стане значно простіше.
Звісно, метод 1–3–5 — не універсальне рішення й підходить не всім. Якщо твоя робота дуже динамічна та непередбачувана, жорстке планування може лише розчарувати. А якщо ти зайнята монотонним проєктом, що поглинає увесь день і не залишає місця для дрібних завдань, то, ймовірно, буде достатньо зосередитися на одному великому блоці роботи. Водночас більшості людей, які щодня балансують між різними обов’язками, правило 1–3–5 дає потрібну структуру з елементом гнучкості, яку завжди можна адаптувати до конкретної ситуації.
@juliesfi
Чи варто спробувати?
Правило (або метод) 1–3–5 — це, безперечно, цікавий і дієвий лайфхак планування. Для багатьох він став порятунком від хаосу у справах. Люди зазначають, що з ним почуваються більш організованими та спокійними: є чіткий план і розуміння пріоритетів на день. До того ж приємно викреслювати виконані пункти й бачити реальний прогрес, а не список, який ніколи не закінчується.
Водночас варто бути чесною: метод 1–3–5 не перетворить тебе на робота і не зробить із прокрастинаторки суперпродуктивну людину за помахом чарівної палички. Він працює, коли в тебе відповідний рівень навантаження і ти готова дисципліновано дотримуватися списку. Якщо ж на день навалилося надто багато позапланового — доведеться гнучко реагувати й відступати від схеми.
Виділи хоча б тиждень, щоб познайомитись із цією методикою на власному досвіді. Поспостерігай: чи стало легше планувати день? Чи зросла твоя продуктивність? Можливо, ця система — саме те, чого бракувало твоєму списку справ. А може, ти зрозумієш, що тобі зручніше працювати інакше. Хай там як, обирай головне, дбай про баланс і залишай у своєму дні місце не лише для завдань, а й для себе.